Kultura

Nathalie Croquet’s exposition: spoof or social experiment?

by Nata Ros (Przeczytaj po polsku)
Waiting for somebody to like it
Do you?

Spoof: hoax, parody, satire, caricature. Is said of an image, article or event which appears to be serious but turns out to be a joke. It is also a title of Nathalie Croquet’s exposition and taking it more widely – a social experiment.

Formerly Croquet was the fashion editor of Biba and photo director of Jean Paul Gaultier. In her ‘Spoof’ series she recreates the fashion campaigns of the biggest fashion houses – Edie Campbell for Lanvin, Maria – Carla Boscono for Givenchy, Gisele Bundchen for Sonia Rykiel, comparing them to her portraits in the same clothes the model wears, the same poses, make up, hair color and surroundings. It is a brilliant spoof! However, is it just a spoof? Let’s go even further: would it be possible that the ordinary women – even say average women who is not part of modeling world, could take part in campaign of well-known brand? Could you imagine Zadig & Voltaire, Isabel Marant, Lancôme or Acne Studios hire a model whose age, beauty and silhouette are far from the standards and beauty types acceptable in the fashion industry?

photos: Daniel Schweizer for Nathalie Croquet via Nathalie’s Instagram

Parodia czy eksperyment?

Parodia spełnia funkcję humorystyczną (jako rodzaj zabawy), bądź satyryczną – używana jako element polemiki. Jednak niekoniecznie jest to typowy komizm wyrażony głośnym śmiechem. To też rodzaj ironii.

‘Spoof’ to seria 11 fotografii przedstawiających francuską dziennikarkę i stylistkę Nathalie Croquet. Zdjęcia odtwarzają słynne kampanie wielkich domów mody  – z modelkami Edie Campbell (dla Lanvin), Marią – Carla Boscono (dla Givenchy), Giselą Bundchen (dla Sonii Rykiel), zestawione z portretami Croquet ubranej w te same ubrania, które noszą modelki, tą samą pozą, charakteryzacją, kolorem włosów i tłem fotografii. Niezwykły pomysł. Czy to jednak tylko niewinna zabawa? Seria ‘Spoof’ otwiera szerszą dyskusję na temat tego, czy zwykła kobieta jest w stanie zastąpić modelki w reklamach takich marek jak Zadig & Voltaire, Isabel Marant, Lancome czy Acne Studios, której wiek, uroda, sylwetka nie wpisują się w standardy kanonów przyjętych w przemyśle mody…