Foto

Polska Now! Wspomnienie wrocławskiego TIFF-u

by Ala Caban
Waiting for somebody to like it
Do you?

– Polska fotografia jeszcze nigdy nie była w lepszym momencie, niż obecnie. Światowe nagrody, festiwale i wystawy. Widzą nas na zewnątrz, widzimy się sami. Aż chciałoby się powiedzieć „Nareszcie!” – pisze we wstępnym słowie do festiwalu Maciej Bujko, dyrektor artystyczny TIFF 2015.

Nie będziemy wdawać się w polemikę z organizatorami Trochę Innego Festiwalu Fotografii, czy to aby na pewno najlepszy czas polskiej fotografii, choć bez wątpienia jest on bardzo obiecujący. Chcielibyśmy zwrócić Waszą uwagę na wrocławskich debiutantów. Choć Festiwal skończył się prawie miesiąc temu warto przypomnieć sobie to wyróżnione świeże spojrzenie młodych fotografów. Zatem sprawdźcie, jak i co widzi Kamil I, przekonajcie się, czym jest współczesny nomadyzm według Katarzyny Wąsowskiej, wejdźcie na chwilę do świata bajkowej opowieści Marleny Jabłońskiej i wreszcie zbadajcie mikrokosmos Agaty Dobierskiej.  A po tej odświeżającej wędrówce spójrzcie jeszcze na fotografów, których prace znalazły się na jednej z trzech głównych wystaw Festiwalu, Roots&Fruits. Katedra Fotografii łódzkiej filmówki, zainspirowana do podsumowań, przygotowała w odpowiedzi wystawę przekrojowo prezentującą prace studentów i absolwentów Szkoły, którzy w ciągu ostatnich kilku lat zostali laureatami znaczących, polskich i międzynarodowych, konkursów. Wśród prezentowanych autorów, znaleźli się też fotografowie, których prace publikowaliśmy także na naszym portalu.

KAMIL I Widzenia
Opieka kuratorska: Maciej Bujko
Kamil I
, rocznik 87. Studiuje Antropologię Kulturową we Wrocławiu. W 2012 r. uczestniczył w akcji fotograficznej Omega Projekt 2012 Wrocław. W sierpniu 2013 r. zainicjował powstanie niezależnego wydawnictwa albumowego Zwykła Maps. Już po roku Zwykła Maps wydała pierwszą wielonakładową mapę „Countenance Map” zawierającą 30 prac fotografów z całego świata.

Zjawisko widzenia fascynuje ludzi od wieków – to, jak widzimy oraz to, w jaki sposób postrzegamy. Jako społeczeństwo wytwarzamy wspólne motywy czy symbole, co świadczy o tym, iż sposób owego przedstawienia jest w znaczny sposób skodyfikowany i wtórny. Równolegle do tego, wszyscy budujemy swój własny słownik obrazów. Jest on w pewnym stopniu indywidualny, ale też niedostępny, gdyż wiąże się z naszym własnymi przeżyciami. Z drugiej strony zaś jest on ograniczony, gdyż to nasze, prywatne  doświadczenie jest w rzeczywistości kontrolowane przez różne instrumenty władzy. Fotograficzny wątek Widzenia autorstwa Kamila I jest zatem próbą ingerencji czy wręcz swoistej dekonstrukcji owego słownika. Artysta poszukuje nowych terminów, alternatywnych definicji. Próbuje redefiniować, a nawet tworzyć nowe “słowa”.

Kamil I

Kamil I

Kamil I

Kamil I

Kamil I

KATARZYNA WĄSOWSKA Don’t draw the map of the comet
Opieka kuratorska: Natalia i Ernest Dec
Katarzyna Wąsowska, urodzona w 1990 r. w Gdańsku. W 2015 roku obroniła dyplom licencjacki na kierunku Fotografia Wydziału Komunikacji Multimedialnej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Prace jej autorstwa można było oglądać w ramach projektu AK 30 Poznaniu oraz podczas takich wystaw jak: Przyloty – Odloty (Galeria Aula, Poznań), Don’t follow wagabunda (Cluj Napoca, Rumunia) i Local Municipalities (Oradea, Rumunia).

Don’t draw the map of the comet to opowiadanie o ciągłym przemieszczaniu się,  nomadyzmie i jego emocjonalnych konsekwencjach. Wielość dróg, które można podjąć w sensie fizycznym i umysłowym, może prowadzić do uczucia zagubienia. Ciągłe, uparte dążenie do zmian miejsca przynosi uczucie ekscytacji, gdyż nie wiemy, czego się spodziewać, nadchodzi tak zwane nowe. Gdy ta sytuacja powtarza się nagminnie, ciągła ekscytacja i zmiany mogą stać się monotonią.

Katarzyna-Wąsowska-Dont-draw-the-map-of-the-comet-19 Katarzyna-Wąsowska-Dont-draw-the-map-of-the-comet-12 Katarzyna-Wąsowska-Dont-draw-the-map-of-the-comet-0

Marlena Jabłońska Nierozpoznane przybycie
Opieka kuratorska: Łukasz Rusznica, Beata Bartecka
Marlena Jabłońska, rocznik 90, mieszka w Łodzi. Studiowała dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim, obecnie studiuje fotografię na Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, jak również w Instytucie Twórczej Fotografii w Opawie. Absolwentka programu mentorskiego Sputnik Photos (realizacja projektu fotograficznego pod opieką Agnieszki Rayss, 2014).

Wystawa Nierozpoznane przybycie Marleny Jabłońskiej to opowieść, która jednocześnie korzysta z funkcji bajki i fotografii. Odcienie barw, przesłonięcia, urywania czy prześwietlenia stają się jednak nie tyle formalnym zabiegiem, ale sposobem na zrozumienie i przybliżenie intymnej historii, pełnej powiązań i odwołań. Patrząc na zdjęcia Jabłońskiej, można spróbować odtworzyć czy też stworzyć na nowo narrację, która stanie się bliska, niezależnie od naszych wspomnień, doświadczeń i emocji.

Marlena_Jablonska-3 Marlena_Jablonska-2 Marlena_Jablonska-1

marlena_jablonska_rewind_II_07

marlena_jablonska_rewind_II_17

marlena_jablonska_rewind_II_18

Agata Dobierska Mniejsze całości

Opieka kuratorska: Mariusz Jodko

Agata Dobierska, mieszka i pracuje w Poznaniu. Absolwentka studiów I stopnia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Dyplom na kierunku Fotografia przygotowała pod czujnym okiem prof. Piotra Chojnackiego oraz prof. Krzysztofa J. Baranowskiego. Kontynuuje naukę na studiach II stopnia na tej samej uczelni i kierunku. Tegoroczna finalistka konkursu „Artystyczna Podróż Hestii”. Jej prace można było oglądać w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Zgodnie z doktryną spirytyzmu Allana Kardeca, stanowiącą podwaliny współczesnego biospirytyzmu, każdy byt cechuje obecność czynnika myślącego, potocznie nazywanego duchem. Wszelkie zwierzę, roślina i grzyb przychodzące na ten świat traci swoją fizyczną formę umierając, duch jednak trwa wiecznie. Po fizycznej śmierci, dusza spirytystyczna oddziela się od rozkładającej się materii ciała – nawiedzając sprawia, że medium nabiera jego cech. W przypadku nawiedzeń w świecie roślin, zamieszkany przez ducha organizm rośliny lub grzyba mówi jego głosem. Wszystkie zarejestrowane dotąd nawiedzenia roślinne i grzybowe mają charakter heterogeniczny. Liczne są przypadki nawiedzeń przez więcej niż jednego ducha zmarłej rośliny lub grzyba. Przypadki nawiedzenia rośliny lub grzyba przez ducha zwierzęcia nie są znane współczesnej nauce. Częste są jednak przypadki nawiedzeń na poziomie komórkowym, skąd też najprawdopodobniej wynikają cechy zwierzęce, najczęściej owadzie, pośród zgromadzonych okazów bioform.

Agata-Dobierska_mniejsze-całości_05 Agata-Dobierska_mniejsze-całości_04 Agata-Dobierska_mniejsze-całości_01

Roots&Fruits

Wystawa studentów Szkoły Filmowej w Łodzi

Kurator: Anna Kazimierczak

Katarzyna Bielska / Renata Dąbrowska / Przemek Dzienis / Magdalena Franczuk / Artur Gutowski / Agata Grzybowska / Adrian Jaszczak / Karolina Jonderko / Bartłomiej Jurecki / Irenka Kalicka / Katarzyna Maluga / Robert Mainka / Marcela Paniak / Igor Pisuk / Sonia Szóstak / Dominik Tarabański / Tomasz Wysocki / Piotr Zbierski

2

20 lutego 2014 r. przeszedł do historii pod nazwą Czarny Czwartek. W tym dniu doszło w Kijowie do największych walk między demonstrantami a ukraińskimi siłami bezpieczeństwa, Agata Grzybowska/ Agencja Gazeta

1

Zła uczennica, Magdalena Franczuk/Ashkan Honarvar

4

Exodus 2064, Tomasz Wysocki

3

Deceitful Reverence, Igor Pisuk

5

untitled, Sonia Szóstak

7

Katarzyna Bielska & Dominik Tarabanski / KUKBUK

6

Wiem kim jesteś gdy nikt nie patrzy, Katarzyna Maluga

8

Topeng Monyet, Artur Gutowski

10

Zaginieni, Karolina Jonderko

9

untitled, Adrian Jaszczak

12

 

materiały dzięki uprzejmości TIFF Festival 2015